Categories
Űrkutatás

A Pavlics Ferenc által tervezett holdjáró

Idén volt 50 éve Pavlics Ferenc holdjáró járművének első útja a Hold felszínén. A neves évforduló alkalmából érdemes kicsit bővebb rálátást szereznünk a történelmi jelentőségű eseményre.

Pavlics Ferenc Balozsameggyesen született 1928-ban, és a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát 1950-ben. Miután 1956-ban az Egyesült Államokba költözött, a General Motors kutató részlegén dolgozott Detroitban, miközben a Michigani Egyetemen folytatott posztgraduális képzést. Később a General Motors Santa Barbara-i kutatóintézetébe helyezték át, ahol bolygók felszínén közlekedő távirányítású és emberek által vezetett terepjárók tervezésében és fejlesztésében vett részt vezető mérnökként. Később többek között a NASA megbízásából a holdbázisú terepjáró kocsi kifejlesztését irányította, így műszaki igazgatóként felelős volt az Apollo-programban létrehozott holdjármű tervezésében és kivitelezésében.

Az említett jármű három napig sikeresen működött a Holdon 1971-ben az Apollo-15 űrhajó Holdra szálláskor. Három utat tettek meg vele összesen, amelyek során körülbelül 27,8 km távot jártak be vele, és 77 kg holdkőzetet gyűjtöttek be a segítségével. Ezután még három holdjáró autót terveztek. A négy járműből három még ma is a Holdon van, a negyedik pedig a washingtoni Smithsonian Museum kiállításában tekinthető meg.